«Gamle Lofotferga» ble fredet av Riksantikvaren i 2010. Foto fra Flakstad historielags samling.
MF «Lofotferge II» ble levert av E. Moen & Søns Båtbyggeri, Risør, i 1956 til Lofoten Fergeselskap A/L som satte fergen i trafikk på strekningen Napp – Lilleeidet vest i Lofoten frem til 1974. Den 25 meter lange trefergen hadde stor kapasitet og kunne ta hele 11 personbilder og 65 passasjerer. I 1977 ble fergen solgt til Ballstad, og fikk navnet «Lofotpel». Bruksområde var i denne perioden knyttet til kaibygging og reparasjoner. I 1978 kjøpte Lofoten Trafikklag bilferga ”Gjemnes” fra Møre og Romsdal Fylkesbåtar til erstatning for den som ble solgt året før. Denne var 10 meter lengre, og fikk også navnet ”Lofotferge II. Den trafikkerte Nappstraumen fram til 1982 da den ble solgt tilbake til rederiet den var kjøpt fra.
I 1993 overtok Kalle AS den første ”Lofotferge II” som fikk navnet MF «Gamle Lofotferga» og ble satt inn i turisttrafikk i Lofoten. Nina og Johnny Storvik kjøpte fergen i 2001 til andre formål enn bevaring. Da de under lag med maling og huntonitt avdekket fint håndtverk og solid og godt treverk ble planene endret, og det ble besluttet å restaurere fartøyet og beholde mest mulig.
I dag drives fergen med formål om bevaring gjennom bruk og at gjestene skal ha en positiv opplevelse. «Gamle Lofotferga» går i dag chartertrafikk i Lofotens skjærgård. M/F «Gamle Lofotferga fikk Riksantikvarens formelle status som verneverdig skip i 2001 og Norsk Kulturarvs «Olavsrosa» året etter. «Gamle Lofotferga» ble fredet av Riksantikvaren i 2010.